Læring og trivsel

Det skal være et godt sted at lære og være!

Vi vil gøre alt, hvad vi kan for at styrke vores elevers faglige og sociale kompetencer og vi mener, at samarbejdet med forældrene er vigtigt for at kunne lykkes med det.

Vi er en del af et team, hvor alle samarbejder om opgaven omkring elevernes læring og trivsel.

Vi tror på, at vi udvikler os som fagprofessionelle ved at invitere andre inden for i vores læringsrum - f.eks. læringsvejledere, LKT-lærere (læring, kontakt og trivsel), kollegaer og ledelse.

Smil

L-SAM

Vi arbejder med en model, der skal hjælpe til at udvikle på elevers og grupper af elevers læring og trivsel, der hedder L-SAM på Bramsnæsvigskolen.

L-SAM står for Lejre-Samarbejdsmodel, og den hviler på tre ben:

• Teori og viden
  • Struktur og Systematik
  • Fast forankring og organisering

L-SAM skal være med til at kvalificere og lette lærernes og pædagogernes samarbejde om at udvikle en praksis, der sikrer trivsel, udvikling og et godt læringsmiljø for alle elever.

Det er en kerneopgave, at vi danner rammen om berigende fællesskaber, som skaber læring og trivsel for alle børn.

L-SAM er en tænkning og et konkret værktøj til brug for dette arbejde på tværs af fagligheder og teams.

Læsepolitik

Det overordnede mål er at fremme elevernes læseglæde og lyst til læsning samt give eleverne redskaber til at læse og forstå for dem ukendte og komplicerede tekster og dermed medvirke til at styrke deres selvværd.

På Bramsnæsvigskolen er læsning alle læreres ansvar.

Trivselsrejser

Alle klasser i grundskolen (0.-5. klasse) skal i årets løb på "Trivselsrejse".

Det er et forløb som LKT-vejlederen står for sammen med klassens team.

Et forløb, hvor vi udvikler på elevernes kompetencer til at samarbejde, opleve og være en del af fællesskabet samt at forstå og tage hensyn til andre menneskers behov. Konceptet hviler på tankerne bag ved PAF (power, Attitude, Fokus).

Udskolingen deltager i trivselsrejser ved behov.

PAF

Antimobbestrategi

Mobning accepteres under ingen omstændigheder på skolen eller i SFO.

Det er vigtigt at både forældre, skole og SFO samarbejder om at give børnene en bevidsthed om, at alle har et medansvar for at foregribe mobning.

Medløberen og den passive iagttager har også et ansvar.

Det er formålet med denne strategi at alle på Bramsnæsvigskolen; personalet, eleverne og forældrene skal vide, hvad de skal gøre, når de møder mobning.

Det er skolens opgave i samarbejde med forældrene at medvirke til at alle børn trives i hverdagen.

Det er vigtigt, at børnene lærer at tage gensidigt hensyn til hinanden og lærer at respektere hinanden for det de er, selv om de har forskellige interesser, synspunkter og opfattelser.

På skolen er vi opmærksomme på det enkelte barns trivsel i hverdagen og griber ind, når vi oplever, at et barn ikke trives.

Læs mere om skolens Antimobbestrategi ved at klikke på linket.

Antimobbestrategi

Shape Created with Sketch.