Mobiltelefoni

Godkendt i skolebestyrelsen dato: 30-04-2020
Center: Børn- og Læring
Afdeling: Bramsnæsvigskolen

Princip for: Mobiltelefoner (og andre ”smart-devices”) i skoletiden.

Baggrund:

På Bramsnæsvigskolen ønsker vi at sætte fokus på et skolemiljø, hvor faglig og social trivsel styrkes gennem menneskeligt nærvær.

Vi ønsker at elevernes faglige udbytte af undervisningen bliver så højt som muligt, og at eleverne får optimale betingelser for at udvikle sig ved at deltage i fysisk leg og aktivitet gennem hele skoledagen.

Vi oplever, at mobiltelefoner 1)  forstyrrer elevernes evne til at koncentrere sig i undervisningstiden, og at eleverne er mere optaget af mobiltelefonerne i pauserne, end at indgå i et socialt sammenspil med klassekammeraterne.  1) Vi anvender betegnelsen ”mobiltelefoner” i resten af dokumentet for nemhedens skyld

Derfor har vi udformet dette princip omkring brugen af medbragte mobiltelefoner i skoletiden.

Formålet med princippet er, at give skolens ledelse og personale mulighed for at tilbyde en skoledag uden digitale forstyrrelser med fokus på læringsfællesskaber og gode sociale aktiviteter for eleverne. Vi tror på, at det skaber øget trivsel og bedre mulighed for fordybelse.

Vi ønsker at minimere de udefrakommende forstyrrelser i timerne, som ikke har et fagligt sigte.

Vi ønsker desuden at fokusere på de aktiviteter som højner de nære, sociale fællesskaber og sikrer en større grad af bevægelse.

Princip:

For at sikre de bedst mulige betingelser læring og trivsel, er skoledagen på Bramsnæsvigskolen som udgangspunkt mobilfri. Dette gælder både elever og forældre.

Evaluering af princippet:

Dette princip evalueres en gang om året i løbet af 2. kvartal, således at eventuelle ændringer kan effektueres ved et nyt skoleår. Dette princip baserer sig på Folkeskolelovens §44 stk. 2

Udmøntning af princippet

Det er skolens ansvar at sikre, at mobiltelefoner som udgangspunkt ikke anvendes på skolen.

Dette sker ved at mobiltelefoner afleveres i klassen om morgenen og udleveres igen ved endt skoledag.

Hvis lærere eller pædagoger vurderer, at det giver mening at benytte telefonen i undervisningen, kan den enkelte medarbejder beslutte dette, herunder hvornår, hvordan og hvor mobiltelefonen kan bruges.

Skolens ansatte er rollemodeller og skal efterleve samme regler i læringsrummet og ved tilsyn som deres elever.

Forældrenes og elevernes ansvar:

Vi forventer, at alle forældre og elever bakker op om skolens princip.

Alle elever, der medbringer en mobiltelefon i skolen, skal aflevere den ved dagens begyndelse og får den udleveret igen, når skoledagen slutter.

Hvis eleverne ikke ønsker at aflevere deres telefon, skal den blive derhjemme.

Hvis en elev nægter at udlevere sin mobiltelefon, vil hjemmet blive kontaktet.

Princippet for mobiltelefonfri skole gælder også forældre.

Hold din mobiltelefon i lommen, eller lad den ligge i bilen, mens du er på skolen.

Overvej hvornår og hvorfor barnet skal have en mobiltelefon med i skole.

Vi anbefaler, at en mobiltelefon primært er en hjælp i forhold til transport til og fra skole, når barnet skal lære at klare skolevejen alene.

Sørg for at dialogen via mobilen er afsluttet inden barnet træder ind på skolen.

Hvis der er akut brug for at komme i kontakt med dit barn i skoletiden, kontakt da skolens kontor.

Vi mener, at børnene har det bedst med at dagens aftaler er på plads, inden de kommer i skole og vil derfor opfordre jer til at efterstræbe dette.

Vi er klar over, at I som forældre kan opleve et pres i forhold til indkøb af smartphone, tablets og andre devices. Vi vil derfor opfordre til, at I indgår i et forældresamarbejde i jeres barns klasse og søger at skabe en fælles forståelse for mobiltelefoner.

Mobiltelefonen er ikke nødvendig for at skabe venskaber, selvom det i dag kan virke sådan. Mobiltelefonen kan omvendt meget nemt blive en hæmsko i forhold til nærvær i samværet.

Hvis dit barn oplever konflikter i skoletiden, løses disse bedst ved at barnet selv prøver at løse konflikten. Jo flere konflikter dit barn lærer at håndtere selv, jo nemmere vil han/hun have ved at løse konflikter i fremtiden.

Hvis dit barn ringer til dig om en konflikt, så er det godt, hvis du vil opfordre dit barn til selv at løse konflikten eller tage fat i personalet.

Stol på at dit barn med de professionelle voksnes hjælp kan klare problemet. Skolen vil altid kontakte dig, hvis der er behov for det.

Specielt til eleverne:

Tænk dig om når du skal bruge din mobiltelefon i skolen i forbindelse med undervisningen.

Brug ikke nedsættende/ diskriminerende, hånende sprog om andre eller til andre og send ikke trusler! Det er mobning og strafbart.

Lad dig ikke fotografere/optage, hvis du ikke er helt sikker på, hvad billedet eller filmen skal bruges til.

Du må ikke tage billeder eller optage andre uden deres samtykke og billeder af personer må ikke lægges på internettet, medmindre forældrene til den pågældende har givet skriftlig tilladelse.

Det er ulovligt at sende fotos af andre videre som du enten selv har taget, eller har modtaget fra andre, uden tilladelse. En person på et billede kan altid kræve billedet slettet.

Lad være med at bruge mobiltelefonen til at løse konflikter. Kontakt en voksen på skolen eller Grønhøjgård, hvis der er brug for det.

Dine koder er personlige. Del dem ikke med andre.

Ifølge dansk lovgivning er det forbudt at bruge en andens mobiltelefon eller computer uden samtykke.